![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEicKz1TE5Us7WKGlOG5t1prMQoaBT3jUrez_ghr0NJ1H2qUm3X15CE4zvX8AhtThGrukdsRMQzC1TjjvV-zeAyHF1vJ9sRI_53OzGjZ_ghBzU1iGBMZ_An25Z-F_22giwUDacjNigdcW8Kv/s320/mountain-1462655_1920.jpg)
Ostry zapach świeżego drewna sosnowego, ja pochylam się nad pół-otwartymi drzwiami wagonu. Zaledwie 12 mil od czasu, gdy wyruszyliśmy z Jasper w Albercie, a ja już desperacko pragnę zauważyć niedźwiedzia. Do tej pory nie udało mi się ujrzeć, jak pociąg Skeena zbliża się do południowej ściany Mount Robson, czyli najwyższego szczytu w kanadyjskich Górach Skalistych. Pokryte lodem urwiska błyszczą w blasku słońca, a wokół ich wierzchołków pojawiają się błękitne obłoki chmur.
Pochodzący z pokolonia Pierwszego Narodu Gitxsan, Skeena ma wiele pseudonimów: pasuje do pociągu który wciąż zaskakuje, ponieważ jego widoki za oknem wciąż przedstawiają inny, przepiękny krajobraz. Pieszczotliwie nazywany jest również przez ludzi dojeżdżających na codzień jako Rakieta Ruperta, jednak najczęściej używana jest jego sucha oficjalna nazwa, Pociąg Piąty. Przejazd ,,rakietą" trwa dwa dni, w celu pokonania 1 160 km drogi odzielającej park Jasper od wybrzeża Pacyfiku, z obowiązkowym noclegowania w mieście Prince George. Do połowy lat dziewięćdziesiątych Skeena działała jako służba nocna biegnąca prosto do księcia Ruperta z Jaspera. Jednak spowolnienie gospodarcze dotknęło lokalne społeczności, a burmistrzowie miast na trasie uzgodnili, że potrzebują biznesu, dochodząc do wniosku, że pociąg musi zatrzymywać się w ciągu nocy w Prince George. Pasażerowie mogli następnie zjeść kolację i znaleźć nocleg przed ponownym wejściem na pokład pociągu na śniadanie następnego dnia rano.
Wyjeżdżając z Jasperu trzy razy w tygodniu pociąg porusza się w kierunku północno-zachodnim wzdłuż prowincji Kolumbii Brytyjskiej, mijając Jezioro Moose i Góry Cariboo, zakręcając wokół słodkowodnych jezior obfitych w łososie, a także opuszczonego miasta. Większość fanów kolei odwiedzających Kolumbię Brytyjską ma tendencję do podróżowania droższymi kolejami, z których najpopularniejszy jest kanadyjski pociąg z Vancouver do Toronto lub luksusowy Rocky Mountaineer, którego pętla dojeżdża w skrajne głębiny kanadyjskiej dziczy co czyni go jedną z najcichszych, a także spektakularnych podróży w Ameryce.
Zbudowany Skenna przez Grand Trunk Pacific Railway, przewozi około 334 pasażerów tygodniowo, oferując im nie tylko możliwość fotografowania malowniczych jezior majestatycznego starego łososia, czarnych niedźwiedzi, jeleni i łysego orła, ale także zapewnia sposób na życie lokalnym mieszkańców wzdłuż trasy. Kolej zatrzymuję się na ponad 30 stacjach między Jasper i Pacyfikiem, m.in: w Telkwa, w Kitwanga, w Kwinitsa i w Vanderhoof.
Podczas ciszy w podróży, podążam do końca pociągu, gdzie odkrywam wagon widokowy z wygodnym salonem,
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhjGQVfOKa90qfMApB0lMxhjov7zG8yiYPJJhkrjj7U0kLCy93ls4HyHJQpO4FToIUSVH_MFjMsVp_57EgvdoTMkIIkljHMX1LeHumPmdvX3mms0v18OUDE2JEGujjtO83ZMJ22g7cEP1m5/s400/banff-national-park-232044_1920.jpg)
Zakręcając się na starej sofie, otulam dłonie wokół filiżanki miętowej herbaty i patrzę przez okno, obserwując jak para jastrzębi kłania się i nurkuje nad jeziorem rozciągniętym jak tafla niebieskiego szkła. Zostaję tu przez kilka godzin, zanim zasnę otulony widokiem gromadki niedźwiedzi.
KONKURS:
Jak obiecałem tak i też na koniec posta organizuje konkurs w zamian za to, że wytrzymaliście aż do teraz. Zadanie konkursowe jest dość łatwe. Wystarczy, że wejdziecie na konto instagramowe bloga, gdzie również pojawiła się informacja o konkursie i zaobserwujecie mój nowo powstały profil. Ja wylosuję spośród was jedną osobę, która otrzyma ode mnie podróżniczą książkę, a jaką dowiecie się na instagramie. Powodzenia.
Komentarze
Prześlij komentarz